Nak amik epidural ke tak ni?

Sabtu lepas pi tgk ex member itm baru deliver.. tak silap aku baru 4 hari deliver.. dia ada wat doa selamat.. aku nengok dia ok jerkk.. takde menunjukkan sakit ke apa ke.. ergh.. aku yg tertekan.. dia c-sect sebab ada darah tinggi dan lepas tu kene paksa beranak.. baby kecik je..2.3kg.. tapi seriously aku tertekan sebab tgk dia mcm tak sakit.. siap boleh bangun duduk bangun duduk entertain member2... paranoid aku.... tegak bulu roma aku tgk dia aktif.. aku plak yang terkaput2 mcm org baru lepas beranak... aku tanya dia 'eh sakit tak?' soalan macam aku ni tak pernah beranak... dowh! almost 7 years aku dah tak meneran.. mana aku ingat.... ni yg nak amik epidural ni... konpem tak sakit.. bila tak sakit teran pun tak angkat montot.. dah tak angkat montot jahitan pun tak banyak.. bila jahit tak banyak cepatlah baik... banyak betul kebaikan epi ni.. tapi kenapa banyak artikel2 yg tak galakkan amik epi? long term effect la.. takot tak boleh teran lah.. blablabla... ni skang aku nak amik epi ke tak nieh?

One of article I've read! http://www.gynob.com/epidural.htm

So, what are the disadvantage?
  1. Headache - Okeh ni boleh kawal lagi
  2. Itchy - Ok jgk
  3. Having pitocin, having a forceps delivery and having a Caesarean section - Hoh udahlah amik epi tapi last2 ada potensi gak takleh normal delivery.. :(
  4. Can't pass urine and catheter used to empty the bladder - ada potensi takleh kencing plak dahhhh...
  5. x mobile labour - x kesah aa.. bkn nak pi mana ponx..
  6. fever mommy & baby - kene suntik antiboitik
Errrr... No 3 ngan no 4 paling takot sekali... Ni nak tanya kat diri sendiri sekali lagi... nak amik epi ke tak ni??

Comments

bEth said…
from my very own experience, baik biarkan natural. tu lah sbbnya Allah adakan contraction. mmg sakit, tapi sgt membantu esp. time nak push. kne tenang n baca doa banyak2. i.Allah tak ternaik bontot. gud luck dear!
nona said…
thanx babeth! i wish i can be like you!

Popular posts from this blog

Check saman kat Singapore

Wedding anniversary celebration

Sunat budak perempuan