Barang baby nak bawak pi hospital

Okeh.. Hari ni betul2 ada mood untuk buat preparation for my coming newborn.. 1st thing 1st... yang paling penting brg nak dibawak ke hospital...

1- Diapers
paling penting.. jgn berangan plak nak guna cloth diapers time pantang2 ni.. sapa plak yang rajin nak membasuhnya.. kalo hospital bagi goodies bag konpom terselit 3-4 keping je diapers.. still tak cukup..

2- Wet tissues & bedak
bedak boleh masuk terus dalam container ni.. senang nak apply kat skin baby.. coz aku memang suka guna bedak agnesia yg warna merah tu.. bedak tu kuat sikit dan cam tak sesuai guna untuk newborn... so cara terbaik aku guna container ni coz dia boleh minimize ketebalan bedak tu.. compare to lotion untuk avoid rash.. no thanks coz ini akan menambahkan keseksaan anak aku.. pernah cuba dan terima kasih je la lotion2 sekalian...

3 - Minyak
sapu2 sikit kat perut & tapak kaki baby..

4 - Baju & seluar, mittens
recommendation 100% cotton untuk material untuk elak masalah di kemudian hari.. romper tak digalakkan sangat coz kalo baby poo or pee mesti kdg2 terkena sikit kat seluar tu.. so kalo pakai romper mcm wahhhh!! baru pakai dah kene tukar.. belum apa2 dah sebakul baju kotor bawak balik rumah untuk dibasuh.. so better pakai baju dan seluar separate.. tukar seluar je lah kalo kotor.. so kalo seluar kene kencing dan berak boleh asing siap2.. so that kuman2 taik tu taklah terkena seluar yang kene kencing.. dan boleh minimize masalah ruam2 yang suka melekat kat montot baby2 nieh..

5 - Kain bedung & barut
gila pricey aku nengok... kalo nak murah adalah tapi material campur2.. kalo yg pure cotton tu mak aihh.. tercirit aku nengok.. cara terbaik aku nak pi borong kain pastu pi kodai jahit tepi..
nak kene carik banyak2 kaler.. kain barut boleh amik lebihan dari kain bedung yang nak dijahit tu.. alah setakat nak jahit kain barut tu tutup mata je jahit tangan.. ewahhh..

6 - Tuala

Ha.. tue jelah kot untuk baby... dari no 1 sampai 6 sume tak beli lagik.. ekekeke.. mall kat malaysia ni kan besar2 setakat list ni setengah jam pun boleh dapat.. so takyah tergesa2.. cuma kain meter tu nak kene terjah jalan TAR.. aku ni kan penggemar jalan TAR.. heaven sehhh.. cuma tak sesuai la bawak husband yg kesabarannya tipis.. boleh mendatangkan perang.. ekekekeke..

Comments

bEth said…
jalan tar? nagoya kat carrefour wangsa maju pun ok! tp kalu jenjalan jln tar weekday buzz la aku k
PixiePwincess said…
Tpkan nona, ni paed la yg ckp ye.. Bedak x elok utk newborn coz the small2 particles will fly n get into their nose. Cause asthma. Try angle baby bottom balm as a barrier cream for nappy rash. Mmg bagus!! And then... Aku musykil lah... Bukan diaper, baju, kain bedung baby semua hospital provide ke? Kita cuma bawak going home clothes. Mitten n booties pun diorg xpakaikan tau. They just bedung je...
nona said…
beth : yo memang aku akan ajak ko kalau pegi office hour! he he he..

ayue : okeh try carik that balm.. kain bedung2 tu private hosp memang dia buat sume.. tapi aku nak pi hospital selayang..
nona said…
This comment has been removed by a blog administrator.

Popular posts from this blog

Check saman kat Singapore

Wedding anniversary celebration

Sunat budak perempuan