Tax query

Tax query dah mula sampai kat meja. Ini menandakan satu ledakan maut kerana due IRB was b4 1st July. Draft audit report malu2 je nak keluar. Biasalah auditor mana pernah tak banyak keje. Bila call tanya memanjang busy. Nak tak nak guna je la figure mgmt acc.

Kalau ikutkan hati malas aku nak buat analysis exepenses acc per acc. Kalau co dapat double deduction untuk tax pun diaorang bukannya tau aku yang kerja keras. Tapi aku ni kan baik cubala buat yang terbaik untuk co tercinta ku ini. Tak dapat balasan di dunia di akhirat pun jadilah kan? Ermm.. 1st time aku keje dalam field hotel dan aku rasa memang senang gila buat duit. Sudahlah dah jadi trend orang melayu sekarang banyak duit (bukan mcm melayu dulu2) kerjanya asyik nak pegi holiday. Nak2 kalau buat hotel oversea, untuk restaurant je dah boleh buat duit. Maklumlah semua orang nak yang makanan halal belum masuk bilik lagi kan?Lepas tu tax pulak punyalah senang nak dapat double deduction. Promote pegi oversea ada cop tourism malaysia (approved) je dah dapat double deduction. Yang aku maksud kan double deduction ni lebih kurang camnilah ceritanya, katalah tax co kene byr 10 ribu lepas tu korang pegi promote hotel kat oversea jumlah belanja 2 ribu. Maknanya 10 ribu tolak 2 ribu dan tolak lagi 2 ribu (double deduction). Tax yang korang kene bayar hanyalah 6 ribu. Tak ke kaya raya dibuatnya? Itu baru cita figure ribu2 saja.So nasihat aku kalau korang nak buat bisnes selain fikir target market, korang fikir juga tax impact. Kalau betul gayanya korang memang boleh kaya raya.

Oklah aku nak sambung buat kerja sambil makan twister tomato flava. Sedapp oooo. Besok date dgn yen tengok transformers. Yes. Bye2.

ps : sapa tau kalau bad debt write off lawannya apa?

Comments

Popular posts from this blog

Check saman kat Singapore

Wedding anniversary celebration

Sunat budak perempuan